Tensiuni pe piata asigurarilor

08 Septembrie 2016 - 16:14

TENSIUNI URIAŞE ÎN ASIGURĂRI:

Brokerii şi asigurătorii, luaţi prin surprindere de noul supraveghetor Cristian Constantinescu, specialist în asigurări: Nu e vina brokerilor că s-a ajuns la comisioane foarte mari pe RCA, e vina asigurătorilor, că în goana după cotă de piaţă le-au acceptat.

Piaţa de asigurări trece prin momente de maximă tensiune în condiţiile în care jucătorii din piaţă, atât asigurătorii, dar în special brokerii au fost luaţi prin surprindere de noua conducere a Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) cu un set de măsuri pentru transformarea radicală a unei industrii chinuite de pierderi vreme de opt ani.

Plafonarea comisionului plătit de asigurători brokerilor pentru intermedierea de poliţe auto obligatorii (RCA) la maximum 10% este propunerea care a stârnit cele mai multe proteste, în timp ce masura de creştere a pragului minim de solvabilitate pe asigurări generale cu o treime, de la 1 la 1,3 a bulversat cea mai mare parte a companiilor de asigurări.

Dacă asigurătorii au refuzat deocamdată să aibă o poziţie fermă legată de noile reglementări, brokerii susţin cu înver-şunare că o astfel de normă, ilegală în opinia lor, va mătura intermediarii din piaţa RCA.

„Brokerii vor dispărea din piaţă dacă aceste propuneri se implementează pentru că nu îşi vor putea acoperi cheltuielile, iar efectul va fi scăderea gradului de cuprindere în asigurare a parcului auto, deoarece asigurătorii nu mai au acoperirea teritorială necesară. În aceste condiţii riscăm procedura de infringement din partea Comisiei Europene“, a explicat Viorel Vasile, managing partener al Safety Broker, cel mai mare broker, cu afaceri de 242 milioane de lei anul trecut .

Potrivit informaţiilor din piaţă, autoritatea a chemat UNSICAR (asociaţia brokerilor locali) pe 14 august la consultări. Brokerii se plâng că ASF a luat decizii fără consultare şi afirmă că autoritatea a tratat cu superficialitate nivelul costurilor. În plus, companiile de brokeraj cer ASF implementarea unui tarif de referinţă şi în cazul asigurătorilor.

Pe de altă parte, ASF a motivat că este inadmisibil ca intermediarii să facă profituri mari din vânzarea unor poliţe obligatorii şi a adus în discuţie comisioanele din alte ţări europene, mult sub media din piaţa locală.

„Fundamentarea plafonului de comision la nivelul de 10% a avut în vedere practica europeană, unde nivelul comisionului este mult mai redus, realităţile pieţei din România, unde procentul de comision s-a majorat semnificativ în ultimii ani, dar şi calculele ASF care au în vedere stabilitatea pieţei şi interesul asiguraţilor“, a explicat ASF la cererea ZF prin purtătorul de cuvânt Radu Soviani.

Brokerii contraatacă şi atrag atenţia ASF şi asupra primelor medii din alte ţări, al căror nivel mult mai ridicat se traduce şi în încasări mai mari pentru intermediari.

„ASF ar trebui să se uite şi la prima medie din ţările europene, nu doar la comision. La o primă medie pe RCA de 500 de euro, un comision de 50 de euro acoperă cheltuielile, la noi însă prima medie este de 100 de euro, ceea ce înseamnă un comision de 10 euro. Cu 10 euro nu îţi acoperi costurile“, a notat Viorel Vasile.

Potrivit surselor din piată, brokerii locali încasează între 15 şi 20% din intermedierea de poliţe RCA. Mai mult de jumătate din subscrierile totale ale asigurătorilor vin prin intermediul companiilor de brokeraj, iar în condiţiile în care piaţa de RCA este dominanantă, şi portofoliul brokerilor este format în principal de poliţe obligatorii. Vânzările de RCA au cumulat anul trecut 2,5 miliarde de lei (570 mil. euro), fiind singurul segment în creştere. Brokerii susţin că nivelul ridicat al cheltuielilor asigurătorilor care a ajuns anul trecut la 40% din prime, nu se rezolvă prin plafonarea comisionului. Anul trecut doar cheltuielile cu distribuţia şi promovarea au însumat 26%, ceea ce la un grad de intermediere de 50% înseamnă costuri cu distribuţia prin brokeri de circa 10%.

Decizia ASF este încurajată de unii specialiştii din piaţă care afirmă că un comision de maximum 10% este suficient pentru acoperirea cheltuielilor şi este în măsură să aducă piaţa la normalitate. „Un comision de 10% acoperă fără probleme toate costurile brokerilor. Nicăieri în lume nu se plătesc brokerilor comisioane pentru poliţele obligatorii similare cu cele pentru asigurările facultative. Nu e vina brokerilor că s-a ajuns la comisioane foarte mari pe RCA, e vina asigurătorilor, că în goana după cotă de piaţă le-au acceptat (...). Brokerul poate să ceară, nu-l opreşte nimeni“, a comentat Cristian Constantinescu, unul dintre cei mai experimentaţi oameni din asigurări şi fost director general al Allianz-Ţiriac. Potrivit lui, pe piaţă au existat şi brokeri care primeau comisioane şi de 50% pe RCA.

 În ceea ce priveşte reglementările care vizează direct companiile de asigurări, Constantinescu este foarte ferm şi afirmă că nicio măsură nu va rezolva problemele atât timp cât legislaţia nu este respectată. „ASF poate să pună şi o marjă de 2, dar în condiţiile în care nu se aplică legislaţia e în zadar. Întrebarea la care nimeni nu are un răspuns este de ce asigurătorii care nu au nici macăr marja minimă actuală de 1 mai sunt în piaţă? Trebuia să fie scoşi din joc. Astra, Carpatica fac în continuare RCA, în condiţiile în care toate problemele lor de aici se trag. De ce o societate care încalcă legea foarte clar este tolerată?“

Proiectul lansat în dezbatere publică de ASF la sfârşitul lunii iulie se vrea a fi „antidotul“ care să pună capăt compe-tiţiei neloiale din piaţa RCA, tarifelor de dumping şi comisioanelor „deşănţate“ încasate de brokeri pentru simpla vânzare a unei poliţe obligatorii prin lege, după cum a susţinut în numeroase rânduri preşedintele ASF Mişu Negriţoiu.

Articole recente

11 Decembrie 2023 - 12:59

Achiziţiile Safety Broker, liderul întregii pieţe de brokeraj în asigurări, vor continua în perspectivă, după ce cumpără Globasig Broker, a patra achiziţie din acest an ce urmează preluării Insia...

07 Decembrie 2023 - 12:34

Safety Broker, cel mai mare broker de asigurări de pe piaţa locală, care a ajuns pe mâinile Grupului polonez Unilink, începând cu data de 31 octombrie 2021, iar ulterior întreg grupul Unilink a...